BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, September 28, 2013

:: masih mampu untuk tersenyum ::

28/9/2013 @ 11:20PM

ollaa..~~~
assalamualaikum...
waaa..ni baru je ada masa nak mengupdate blog...
minggu yang busy bila dah start attachment kat wad...
walaupun hanya seminggu...
pffftttt...~~~
penat la jgak...
and banyak benda yang boleh belajar dan ada jgak perkara yang buat rasa nak maki je..
hoho..
nasib fikir aQ ni freshie je..
lolzz..
aQ dapat attachment kat wad PAEDIATRIC ONCOLOGY & NEPHROLOGY..~
errmm..
first tyme masuk rasa kasihan dan sedih bertimbun-timbun dalam diri ni..
kenapa..?
sebabnya tengok adik-adik kecil...insan kecil yang suci menghidapi sakit especially yang cancer & end stage of renal failure..
bagi yang cancer tu ada yang menghidapi leukemia, Rhabdomyosarcoma, Systemic Lupus Erythemathosus (SLE)..dan bagi kes nephro plak mostly kena Nephrotic Syndrome, End Stage Of Renal Failure..
ok..meh aQ terangkan serba sedikit tentang penyakit-penyakit tersebut...

Leukemia : adalah sejenis kanser yang menyerang sel-sel darah..dimana sel-sel kanser akan menyerang Bone Marrow (tulang sum-sum) yang berfungsi untuk menghasilkan sel-sel darah..dalam hal ini, apabila sel-sel kanser ini menyerang akan menghasilkan sel-sel darah putih yang abnormal dikenali sebagai Sel Leukemia..terdapat 4 jenis Leukemia iaitu 
~ Acute lymphoblastic leukemia, or ALL.
~ Acute myelogenous leukemia, or AML.
~ Chronic lymphocytic leukemia, or CLL.
~ Chronic myelogenous leukemia, or CML.



Rhabdomyosarcoma : adalah sejenis sel kanser yang malignant yang menyerang bahagian soft tissue..kebiasaannya ia akan menyerang bahagian kepala & leher, urogenital tract serta lengan & kaki... (klik sini untuk info lebih lanjut2)


Nephrotic Syndrome : adalah sejenis penyakit yang disebabkan kehadiran protein dalam urin dimana akan menyebabkan kerosakkan buah pinggang..



Systemic Lupus Erythemathosus (SLE) : adalah penyakit kronik auto-imun di mana badan pesakit menghasilkan protein darah dengan banyaknya. Protin darah yang dipanggil antibodi ini dengan sendirinya memberi tindak balas terhadap tisu seseorang.. 


ermmmm...
one thing la yang terlintas difikiran aQ masa dalam wad tu, sungguh kuat adik-adik ni meneruskan hidup walaupun sentiasa kena buat chemotheraphy, dialysis dan mereka tetap mampu tersenyum...
dan walaupun mereka tahu nyawa mereka tak lama...mereka tetap mahu melihat orang disekeliling mereka tersenyum terutama ibu bapa mereka...




0 comments ::